Bosch Art Game

Cave! Cave! Deus Videt!

Cave! Cave! Deus Videt! 1 van succesvolste games 2014
CAVE! CAVE! DEUS VIDET doorbreekt grenzen van digitale kunst door mix van popcultuur en surrealisme. Eén jaar na het winnen van de Bosch Art Game met het prototype Episode 0, heeft het Italiaanse duo We Are Müesli haar interactieve roman CAVE! CAVE! DEUS VIDET maar liefst 47 keer gepresenteerd op Europese en Amerikaanse festivals en beurzen.
Het afgelopen jaar werden zij onder meer geselecteerd voor de gamefestivals SXSW in Austin, E3 in Los Angeles en Bumbershoot in Seattle. De op Jheronimus Bosch geïnspireerde game is meer dan 150 keer aangehaald en beschreven op internationaal georiënteerde websites, blogs en in bladen van Uruguay tot Slovenia, België en Japan. Ook verschenen interviews op de Canadese, Japanse en Arabische televisie. Bekende media zoals de Italiaanse editie van Wired, het Amerikaanse Departures en het mondiale portaal Yahoo! Tech besteedden aandacht aan de game. De laatste verkoos de game tot één van de ‘Top 10 gezinsvriendelijke games van E3 2014’.
De game was geselecteerd voor het IndieCade International Festival of Independent Games in de VS in oktober 2014. De Lumen Prize Exhibition heeft bekend gemaakt dat de game tot een van de top 25 kunstwerken is gekozen. Het IndieCade festival is éen van de twee meest fameuze independent videogames festivals ter wereld, jaarlijks georganiseerd in Culver City, CA. De Britse Lumen Prize Exhibition is een internationale prestigieuze kunstprijs - ‘de mondiale nummer één digitale-kunstprijs’ volgens de Engelse krant The Guardian - die CAVE! CAVE! in 2015 onder meer toont op tentoonstellingen in Cardiff (UK), Athene (Gr), Londen (UK), New York (VS) en Amsterdam (NL).

Waar komt dit succes vandaan?

Een deel van het succes is zeker te danken aan de tomeloze inzet van We Are Müesli om de game zo internationaal herkenbaar en aantrekkelijk te maken als maar mogelijk is. Een ander deel zit hem in de interessante en onconventionele content: een mysterieus verhaal met verwijzingen naar Jheronimus Bosch ? de middeleeuwse Nederlandse meester over wie spelers meer te weten komen naarmate ze verder gaan in het spel. Maar ook de vormgeving is pakkend en uniek met minimalistische visuals. Met deze aanpak is CAVE! CAVE! een ongebruikelijke ervaring in de indie games community en zeker ook een unieke ervaring in de digitale/nieuwe media kunstscène. En iedereen wil er nu meer over te weten komen.

De volgende stap? Over Episode 1

Na het genoemde succes van het prototype van vorig jaar, wordt CAVE! CAVE! DEUS VIDET. (Latijns voor ‘Pas op. God ziet alles’) voortgezet als een drieluik. Net als het werk van Jheronimus Bosch zelf. Episode 1 van de reeks, het eerste ‘officiële’ hoofdstuk, komt begin 2015 uit voor PC en Mac, met plannen voor tablet- en microconsole-versies.
Na de mysterieuze verdwijning van Hoodie, de drop-out teenagerheld uit Episode 0, voor het Antonius-drieluik van Bosch, gaan bekende en nieuwe karakters naar hem op zoek in Episode 1. De zoektocht heeft deze keer plaats in Madrid, waar het lot van drie vrouwen samenvalt met het interactieve verhaal over de grootse meesterstukken van de schilder van de Tuin der lusten. De originele soundtrack van Episode 1 is opnieuw van de hand van de Canadese avant-garde muzikant Craig Storm, van Monroeville Music Center.

meer