Gemeentemuseum Helmond presenteert van 2 februari tot en met de zomer van 2016 een tentoonstelling in het kader van het Jheronimus Bosch 500 jaar in 2016. De tentoonstelling met de titel ‘Jheronimus Bosch en de 7 hoofdzonden van Helmond’ toont een vijfentwintigtal werken uit de collectie van Gemeentemuseum Helmond, aangevuld met enkele bruiklenen. Uitgangspunt is het middenpaneel van het Weense Jheronimus Bosch’ triptiek ‘Het Laatste Oordeel’ (1504-1508). In dit middenpaneel, te zien in de Gemäldegalerie van de Akademie der Künste, wordt de jongste dag verbeeld, waarin de ’goeden’ van de ‘slechten’ worden gescheiden. In dit middenpaneel schilderde Bosch de zeven hoofdzonden in diverse bloemrijke verbeeldingen. De tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch en 7 hoofdzonden van Helmond’ start met een copie van dit drieluik.
De collectie van Gemeentemuseum Helmond omvat vele werken die actuele (sociaal-) maatschappelijke thema’s belichten uit de populaire en alledaagse beeldcultuur. Een deel van die werken brengt op een prikkelende manier de van oorsprong middeleeuwse thematiek van de zeven hoofdzonden anno 2016 voor het voetlicht.
De 7 hoofdzonden zijn Superbia (ijdelheid/hoogmoed), Avaritia (hebzucht), Luxuria (wellust), Invidia (afgunst), Gula (vraatzucht), Ira (woede) en Acedia (luiheid). In de tentoonstelling is werk te zien van onder meer de volgende kunstenaars: Robert Combas (F), Hervé diRosa (F), René Daniels (NL), Frans Franciscus (NL), Inez van Lamsweerde/Vinoodh Matadin (NL/VS), André Masson (F), Terry Rodgers (VS), Martin Parr (VK), Maria Roosen (NL), Tinkebell (NL) en Lernert & Sander (NL).
De tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch en de 7 hoofdzonden van Helmond’ maakt deel uit van een tweeluik over deugden en ondeugden: eerder toonde het museum de tentoonstelling ‘Works of Mercy’, waarin de 7 werken van barmhartigheid centraal stonden.
Extra informatie
- http://www.gemeentemuseumhelmond.nl


