Blog: Dè’s écht Bosch: Oeteldonk 2016

Oeteldonk en de Oeteldonksche Club eren en gedenken dit jaar Jheronimus meer dan ooit. Oeteldonk, dè’s écht Bosch, luidt het jaarthema. De schilder is een onuitputtelijke inspiratiebron. Overal is vooraf in de stad een drieluik met carnavalsvierders verspreid. Tijdens de intocht en de carnavalsoptochten is de geest van Jheronimus Bosch continu aanwezig.

Het vieren van vastenavond is al eeuwenoud, dus ook in de tijd van Jheronimus. De stad heette toen niet Oeteldonk, dat is pas sinds 1882 de Oeteldonksche Club het plaatselijke carnaval organiseert. Muziek, eten, drank en volop dansen kenmerkten in de late middeleeuwen het feest, tot de vastentijd aanbrak. Door de stad trokken optochten, de maatschappelijke rollen werden feestelijk met vermommingen omgedraaid. Het feest was een welkome onderbreking na hard, lang en zwaar werken.

De viering van vastenavond ging ook gepaard met uitspattingen. In het paneel Het Narrenschip, dat zich bevindt in het Louvre te Parijs, neemt Jheronimus het liederlijk gedrag en de gulzigheid op de korrel. De ene non lalt met een monnik, de andere non speelt op een luit. Koekhappend brult het gezelschap. Een nar zit eenzaam te zuipen. Kruiken en bokalen worden o.a. gevuld door zwemmers. Er is volop eten aan boord. Een gebraden gans wordt van de mast gesneden. Het narrenschip gaat echter stuurloos ten onder. Wat wil Jheronimus Bosch die aan de Markt woonde, met dit paneel uitdrukken? Aan en rond de Markt bevonden zich veel herbergen. Had hij daar zoveel slechte ervaringen en daardoor een hekel aan de Bossche vastenavondviering? Of lag het meer aan de uitspattingen van eten en drank die hij verafschuwde? We hopen dat het carnaval in 2016 geen aanleiding voor Jheronimus zal zijn om een nieuw Narrenschip te schilderen.

Drieluik Oeteldonk
meer